15012022Мольєр (Жан-Батист Поклен) – французький комедіограф XVII століття, творець класичної комедії. Це він придумав новий жанр – "високу комедію", де викривалося соціальне зло і тріумфувала "народність". Його легендарні комедії ось уже  чотири століття живуть на підмостках багатьох театрів.

Мольєр народився 15 січня 1622 р. в родині королівського шпалерника і мебляра Жана Поклена, який зумів помістити сина в Клермонський коледж. Юний Поклен одержав широку освіту, проявивши особливу схильність до античної літератури і філософії.

Після закінчення коледжу (1639) юнак вирішив присвятити себе театру. У 1643 році, прийнявши псевдонім Мольєр, він організував «Блискучий театр». Але цей театр успіху не мав, і з 1646 Мольєр і його товариші працювали в провінції. Лише в 1658 році його трупа за бажанням короля повертається в Париж.

Саме в паризький період життя Мольєр створив свої чудові комедії (числом понад тридцять), в яких висміював всілякі пороки: ханжество, лицемірство, підозрілість, тупість, легкодумство, чванство, дворянську пиху і жадібність буржуа. Все це і багато іншого стало предметом його критики: нещадної, іноді доброї, іноді гіркої, але завжди глибокою думкою, людяною по суті і віртуозною.

Мольєр був не тільки драматургом, а й геніальним актором. 17 лютого 1673 під час представлення комедії «Уявний хворий», в якій Мольєр виступав у головній ролі, драматургу стало погано. Судоми він зумів видати за гру, так що вистава не була зірвана. Він помер в ніч з 17 на 18 лютого, не встигнувши висповідатися. Церковні власті відмовилися поховати його за християнським обрядом. Тільки після втручання короля тіло Мольєра було поховано 21 лютого на кладовищі Св. Йосифа. У 1817 його останки перенесли на цвинтар Пер-Лашез.

Мольєру належить заслуга створення жанру класицистичної комедії. В одному тільки театрі «Комедії Франсез» за п'єсами Жана Батиста Поклена було показано понад тридцять тисяч спектаклів. До сих пір його безсмертні комедії: «Міщанин у дворянстві», «Скупий», «Мізантроп», «Школа дружин», «Уявний хворий», «Витівки Скапена» та багато інших – входять в репертуар різних театрів світу, не втративши актуальності.

Література:

  1. Мольєр Міщанин-шляхтич : п'єси. – Київ : Знання, 2017. – 271 с.
  2. Баляльова Н. Комедія Мольєра "Міщанин-шляхтич". Додатковий матеріал // Всесвітня література в сучасній школі. – – № 4. – С. 36–39.
  3. Гладишев В. В. Система уроків з вивчення комедії Ж.-Б. Мольєра "Міщанин-шляхтич" у межах естетики класицизму // Всесвітня література та культура . – 2011 . – № 7/8. – С. 43–48.
  4. Комар О. Жан Батіст Мольєр – найвідоміший комедіограф французького класицизму // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 9. – С. 58–59.
  5. Матюшкіна Т. П. Художні версії образу скупого у світовій літературі // Зарубіжна література в школах України. – 2009. – № 7/8. – С. 32–37.
  6. Митрофанова Н. Мольєр – майстер класицистичної комедії // Зарубіжна література в школах України. – 2017. – № 1. – С. 46–48.
  7. Сальнікова О. В. Класицизм. "Мольєр безсмертний..." // Зарубіжна література в школі. – – № 17/18. – С. 51–54.
  8. Снєгірьова В. Література класицизму. Мольєр. "Міщанин-шляхтич". Методичні матеріали // Всесвітня література в сучасній школі. – 2017. – № 3. – С. 6–11.