28102021Еразм Роттердамський – один з найосвіченіших людей і видатний діяч гуманістичної культури, творець нової гуманістичної системи світогляду і визнаний володар дум передреформації Європи, по праву називається "Іоаном Передвісником Реформації. Він прокладав їй дорогу і критикою чернецтва, і своєю концепцією світського благочестя і світського богослов'я, і постійним зіставленням старовині і сучасності, і виданнями Нового заповіту і Батьків Церкви.

Майбутній мислитель з'явився на світ 28 жовтня 1466 року в містечку Гауда, поблизу Роттердама. Він був незаконним сином священика і його служниці. При народженні його назвали Гергард. Спочатку хлопчик навчався в місцевій школі, після продовжив навчання в Нертогенбосхе, громаді «Брати спільного життя». У 13 років втратив батьків і через свого статусу «байстрюка» приймає рішення піти в монастир. Він вирішує стати священиком Августинського монастиря.

Роттердамський мав прекрасні інтелектуальні здібності, широке коло знань, досконально знав латинь. Ці знання залучали до нього впливових людей, і завдяки їм Еразм покидає стіни монастиря. Його найняв на роботу єпископ Камбре на посаду секретаря. Покровитель в 1495 році відправляє колишнього священика в університет Парижа, щоб він вивчив богослов'я. Кілька років Роттердамський прожив у Франції, а в 1499 році відвідує Англію, де читає лекції в Оксфордському університеті. Під час подорожі по Англії він здружився з багатьма гуманістами, особливо з Томасом Мором, автором «Утопії». Повернувшись з Англії, Еразм деякий час веде кочове життя: Париж, Орлеан, Роттердам.

Погляди Еразма Роттердамського в значній мене відобразилися в його роботах. Перший значний твір носив назву «Адагии», який було видано у 1500 році. Вчений комбінував і з'єднував ідеї раннього християнства і античності. До речі, «Адагии» принесли йому світову популярність. У 1504 році видається книга «Зброя християнського воїна», в яку автор виклав основи своєї небесної філософії.

Після нової подорожі в Англію в 1505–1506 рр. Еразм отримав, нарешті, можливість побувати в Італії, куди давно вабило його гуманістичну душу. Еразм Роттердамський відправляється в Італію в 1505 році. Тут він прожив 2 роки, отримавши ступінь доктора богослов'я в Туринському університеті. Гуманіст зробив третю поїздку в Англію, яка ознаменувалася написанням видатного його сатиричного твору – «Похвала глупості». У ньому мислитель розмірковує про звершення людства і його помилки, що повторюються циклічно, забобонах і пороках, актуальних в будь-який час. Книгу перевидавали 40 разів за життя автора. Вона переведена на популярні мови світу. Памфлет опублікували в 1509 році, і з цього моменту Еразм Роттердамський увійшов в число найбільш авторитетних богословів. Довгий час він викладав в університеті Кембриджа.

Еразм Роттердамський прославляв гуманізм в різних напрямках. Він виявляв себе як філолога, збираючи, переводячи і витлумачуючи твори Евріпіда, Лукіана та інших давньогрецьких авторів.

Ще одним напрямком для розвитку мислителя була педагогіка. «Розмови запросто», які готувалися з 1518 по 1533 роки, є одними з найбільш популярних книг в цій галузі. Роттердамський вірив, що на розвиток особистості людини впливає виховання, яке передбачає інтелектуальний розвиток, закладення основ моральності та формування релігійних поглядів. Головна мета виховання – розкрити потенціал підопічного, поважаючи і пам'ятаючи, що кожен індивід несе відповідальність за вчинки. Еразм пропагував повагу і турботу про дітей, дискредитуючи насильство і тілесні покарання. Він також просував ідею про необхідність обов'язкової освіти для кожного.

Еразм Роттердамський вів спосіб життя, відповідний священнослужителю. У філософа не було дружини і дітей, а все його особисте життя складали подорожі і наукові праці.

У 1513 році вчений їде на 2 роки до Німеччини, подорожуючи по її містах. У 1515 році повертається до Англії. У наступному році він знову перекочував на континент, тепер уже назавжди. Король Іспанії Карл І (майбутній імператор Священної Римської імперії Карл V Габсбурга) зробив його своїм радником.

Останні роки життя гуманіст прожив в Базелі, де і помер 12 липня 1536 року. Мислитель пішов в інший світ, закріпивши за собою славу глави гуманізму. У спадок після себе він залишив велику бібліотеку і дороге майно. У Базелі сьогодні знаходиться університет, де багато років існує Еразмовська стипендія.

Вислови філософа Еразма Роттердамського:

- «Божевіллю дарована привілей говорити правду, нікого не ображаючи ».

- «Ввічливість породжує і викликає ввічливість».

- «Все перетворює любов і трохи робить мудрим».

- «Навіть в найгіршій долі є можливості для щасливих змін».

 

Література:

  1. Год Н. Морально-християнські принципи виховання людини у «Філософії Христа» Еразма Роттердамського // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. пр. – Слов’янськ, 2008. – Вип. 40. – С. 104–108.
  2. Давиденко Г. Й. Історія зарубіжної літератури середніх віків та доби Відродження : навч. посіб. для вищ. навч. закл. – Київ : ЦУЛ, 2007. – 247 с.
  3. Дубінін В. В. Історія філософії в особистостях: між монізмом та плюралізмом : [монографія]. – Слов'янськ : Маторін Б. І., 2015. – 405 с.
  4. Еразм Роттердамський. Похвала Глупості, або Похвальне слово Дурості, виголошене Еразмом Роттердамським. – Київ : Основи, 1993. – 317,[2] с.
  5. Полуденко С. В. Політологія та історіософія : авт. підруч. – Слов'янськ : Вид-во Маторіна Б.І., 2009. – 501 с.
  6. Скільський Д. Історія зарубіжної педагогіки : посіб. [для вищ. навч. закл.]. – Київ : Смолоскип, 2011. – 374 с.
  7. Шаповалова М. С. Історія зарубіжної літератури: Середні віки та Відродження : підручник. – Київ : Знання, 2011. – 476 с.
  8. Эразм Роттердамский. Адагии / пер. с лат. Маркиш С. П. // С. П. Маркиш. Знакомство с Эразмом из Роттердама. – М.: Мысль, 1971. – 223 с.
  9. Эразм Роттердамский. Воспитание христианского государя / пер. с лат. С. П. Маркиш // С. П. Маркиш. Знакомство с Эразмом из Роттердама : указ. изд.
  10. Эразм Роттердамский. Декламация о достойном воспитании детей для добродетели и наук, и при этом с самого рождения. (О достойном воспитании детей с первых лет жизни) / пер. с лат. В. М. Володарский // Идеи эстетического воспитания. – М.: – Т. 1.
  11. Эразм Роттердамский. Жалоба мира, отовсюду изгнанного и поверженого / пер. с лат. В. Д. Бакина // Л. С. Чиколини. Эразм Роттердамский и его время. М.: Наука, 1989. – С. 248 –