2 лютого 2017 року – 80 років від дня народження

Захаренка Олександра Антоновича (1937–2002 рр.)

  Український педагог, один із зачинателів педагогіки співробітництва, громадський діяч, директор відомої на Україні авторської школи у селі Сахнівка на Черкащині, дійсний член Академії педагогічних наук України.

Олександр Захаренко народився у м. Кам’янка, районному центрі Черкаської області. Закінчив фізико-математичний факультет Черкаського державного педагогічного інституту (1959) і отримав призначення на роботу в с. Сахнівку Корсунь-Шевченківського району Черкаської області. Після служби в Радянській армії повернувся (1964) в село, до школи.

   До 1966 року працював учителем математики та фізики у Сахнівській школі, а з 1966 року був призначений її директором. На цій посаді О. А. Захаренко пропрацював понад 35 років. За цей період Олександру Антоновичу вдалося втілити в життя багато педагогічних ідей, які мали статус новаторських. Він створив нову систему громадянського, сімейного та трудового виховання, на практиці реалізував ідею школи-родини, школи, життя якої тісно перепліталося з життям села, його історією. Пошукова робота учнів спрямовувалася на дослідження родоводу і результатом цієї роботи стала «Енциклопедія шкільного роду» (в 4-х томах), видана у 2000 році.

   Разом з дітьми та їх батьками Олександр Антонович перетворив звичайну сільську школу у школу-комплекс, яка забезпечувала розвиток учня не гірше, а за багатьма показниками і значно краще, в порівнянні з міськими школами. У Сахнівській школі з ініціативи О. А. Захаренка та завдяки спільним зусиллям батьків і громадськості, були побудовані навчально-спортивний комплекс, танцювальний зал, ігрові кімнати, басейни, культурно-музейний центр, обсерваторія, створено музей села, започаткована шкільна багатотиражна газета. За час трудової діяльності Олександр Антонович неодноразово обирався депутатом різних рівнів – від сільської Ради до Верховної Ради СРСР (1986-1991). Неодноразово відзначався державними нагородами: медалями «За трудову відзнаку», «За доблесний труд», медаллю А. С. Макаренка, орденом Леніна, знаком «Відмінник освіти СРСР», орденом «Знак Пошани», має почесне звання Заслужений учитель УРСР» (1974), почесне звання «Народний учитель СРСР» (1983).

    У 1989 р. О. А. Захаренко був обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР, а через три роки його було призначено академіком-засновником Академії педагогічних наук України (1992). У 1999 році Олександра Антоновича обрано дійсним членом Російської Академії освіти.

   Визнанням оригінальності і новизни педагогічних ідей О. А. Захаренка стало те, що після його смерті Сахнівській школі було надано офіційний статус «Авторська школа О. А. Захаренка» (2002), а п’ять років потому Міністерство освіти і науки України заснувало медаль імені Олександра Захаренка (2007).

   Оповідання О.А. Захаренка «Світлий слід на землі», «Спогад», «Криниця совісті», «Культура», Національна ідея», «Комора досвіду людського» – невичерпне джерело людської мудрості. Олександр Антонович – фізик-лірик. Він видав дві книжки, потім ще три. Найбільш відома – «Поспішайте робити добро». Це – девіз усього його життя. Бо щодня він робив добрі справи, які залишилися для нас. Сьогодні ми вивчаємо, поширюємо його досвід. «Поспішайте робити добро» ці слова повинні бути девізом для нас усіх. Треба зробити усе, щоб роботи Захаренка О.А. служили прикладом для поколінь, науки, педагогіки.

   Безсмертні афоризми педагога – поради вчителям і учням – вже стали класикою:

  • - Поспішайте робити добро;
  • - Школа хоча б трохи, але повинна йти попереду суспільства і вказувати шлях людству в часі й у просторі;
  • - Людина з дитячих років повинна бути доброю, порядною, толерантною. Це наука наук…
  • - Важко бути вчителем. На ньому лежить відповідальність за знання людства. Вчитель – найголовніша людина в суспільстві.
  • - Людино, думай як заробити так, щоб нашим нащадкам залишилася чиста вода і повітря, щоб земля була родючою;
  • - По-своєму прекрасні, здорові фізично і духовно люди, що живуть за законами добра і краси, сповідують загальнолюдські принципи і цінності – це жителі школи.

Література:

  1. 1. Стригун, Н.Сахнівський феномен// Освіта України. 2 лютого (№ 9). С. 4.
  2. 2. Кузьмінський, А.Феномен пдагогічного успіху О. А. Захаренка // Рідна школа. 2010. № 3. С. 12
  3. 3. Захаренко, С.Педагогічні погляди О. А. Захаренка на родинне виховання// Рідна школа. 2010. № 3. С. 14
  4. 4. Біда, О.О. А. Захаренко про роль учителя в самореалізації учня// Рідна школа. 2010. № 3. С. 17
  5. 5. Кузьмінський, А.Феномен педагогічного успіху  О.А.Захаренка// Освіта. 2010. 3/16 травня (№ 22/23). С. 5.
  6. 6. Яковенко, В.Школа Олександра Захаренка храм знань, високої моралі і необмеженої творчості// Освіта України. 14 вересня (№ 68). С. 4
  7. 7. Захаренко, С.Педагогіка конкретної мети як провідний виховний метод у системі превентивного виховання О. А. Захаренка// Рідна школа.2011. № 1/2. С. 18
  8. 8. Педагогічний спадок О. А. Захаренка жива педагогіка для нащадків// Позакласний час. 2011. № 9. С. 116
  9. 9. Моргун, В.Олександр Захаренколідер педагогіки ХХІ століття// Педагогіка толерантності. 2012. № 1. С. 39
  10. 10. Захаренко, С.Формування громадянина-патріота у педагогічній системі О. А. Захаренка// Рідна школа. № 6. С.36