21 листопада Україна відзначає День Гідності та Свободи, що об’єднав дві знакові події у новітній історії країни – Помаранчеву революцію 2004 року та Революцію Гідності 2013 року.

         Свято встановлено Указом Президента України Петра Порошенка від 13 листопада 2014 року.

         Метою запровадження пам’ятної дати стало донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття, а також віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які стали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору.

З чого все почалося

         22 листопада 2004 року – початок Помаранчевої революції в Україні, загальнонаціональних протестів, мітингів та інших акцій громадянської непокори. Останньою краплею стало оголошення Центральною виборчою комісією результатів другого туру президентських виборів. Через фальсифікації під час голосування і підрахунку голосів Віктор Янукович випередив Віктора Ющенка. Українці тоді вперше вийшли на Майдан і добилися повторних виборів.

         Через рік, у листопаді 2005 року, Ющенко заснував свято – День Свободи.

         Однак, влада, встановлена в Україні на той момент, так і не змогла реалізувати більшості очікувань, покладених на неї народом.

         Згодом, наступним Президентом України став Віктор Янукович. Він скасував День Свободи і об’єднав його з Днем Соборності Указом від 30 грудня 2011 року.

         У листопаді 2013 року українці знову вийшли на Майдан. Три роки тому, увечері 21 листопада, на майдані Незалежності почали збиратися учасники мітингу, незабаром їх було вже 1500, а 24 листопада – понад 100 тисяч прихильників євроінтеграції. Протести відбулися також у Львові та Харкові.

         Потім відбувся загальностудентський страйк, а 29 листопада на Євромайдані влаштували великий мітинг із закликами до відставки уряду та дострокових виборів у парламент.

         Кривавою стала ніч на 30 листопада. Тоді для розгону майданівців злочинна влада застосувала силу. І це був тільки початок. Протести перетворилися з проєвропейських на антиурядові та стали значно масштабнішими.

         18-20 лютого – пік Революції гідності. Відбулися криваві сутички в центрі Києва, підпалено Будинок профспілок та вбито багатьох євромайданівців, які стали Героями Небесної сотні.

         Пропонуємо список літератури з Електронного каталогу бібліотеки за темою : «День гідності і свободи» :

         Бурико О. М. Україна гідна свободи! (виховний захід до Дня гідності і свободи) (9-11 кл.) // Виховна робота в школі. – 2018. - №10.

         Виховні заходи листопада // Позакласний час. – 2016. - №10. – С. 23-38.

         Заваженко Н. М. Осінь, що нас змінила…До Дня Гідності та Свободи // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2016. - №34/36. – С. 35-39.

         Карівець І. Революція Гідності у гуманітаристиці України // Філософська думка (НАНУ) . – 2017. - №6. – С. 99-110.

         Макаровська О. Україна в нас одна. Лінійка-реквієм до річниці Революції Гідності // Учитель початкової школи. – 2017. - №11. – С. 50-51.

         Марушкевич Л. Сучасний український патріотизм : який він? Урок за поезією Майдану // Дивослово (Українська мова і література в навчальних закладах). – 2017. - №2. – С. 31-33.

         Николайчук Н. «Зове на бій Небесна Сотня за України майбуття…». Літературно-музична композиція // (Українська мова і література в навчальних закладах). – 2017. - №2. – С. 34-37.

         Пролеєв С. Дискурс Революції Гідності : зміст, структура, методолгія дослідження // Філософська думка (НАНУ). – 2016. - №4. – С. 5-6.

         Семків Р. Сатирико-гумористичний дискурс революції гідності // Філософська думка (НАНУ). – 2016. - №4. – С. 118-122.

         Сидоржевський М. О. Час фарисеїв і героїв. – Київ : Укр. пріоритет, 2015. – 335 с.

         Сиротенко В. Від Майдану до Майдану : проблематика творів, присвячених Майдану 2004 року та революції гідності // Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти : зб. наук. пр. – Вип. 2. – С. 72-86.

         Слюсаревський М. М. Громадська компетентність старшокласників у контексті викликів суспільної самоорганізації // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. – 2015. - №2. – С. 35-44.