Правильна вимова
кожного звуку та слова
Відомо, що вчитель-логопед працює не тільки над виправленням неправильної вимови звуків. Корекція звуковимови – це лише перше наше уявлення про цю надважливу професію. Насправді логопед працює з усіма порушеннями : загальним недорозвиненням мови ; її відсутністю, порушеннями голосу, темпу і тембру мови, мовними відхиленнями внаслідок паталогії центральної нервової системи. І треба усвідомлювати важливість своєчасної логопедичної допомоги.
Рання діагностика мовленнєвих відхилень – це запорука успішних логопедичних занять.
Артикуляційна гімнастика
Під артикуляційною гімнастикою розуміється комплекс вправ, який направлений спеціально на розвиток мови, губ, м’якого піднебіння, мімічних м’язів. Мета в тому, щоб навчити малюка робити правильні рухи, необхідні для проголошення того чи іншого звуку.
Така гімнастика важлива :
- для розвитку рухливості органів мовленнєвого апарату ;
- відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів, які необхідні для правильної вимови звуків.
Артикуляційну гімнастику бажано роботи щоденно, витрачаючи на неї від 5 до 15 хвилин, залежно від віку дитини. Щоденні короткі тренування корисніші, ніж тривалі, але не часті. Повторювати кожну вправу треба по 6-7 разів.
- Показати, як навколо жарко – відкрити рот якомога ширше. Змочити губи – стало холодно.
- «Пожаліти» зубки: погладити їх язичком з боку в бік.
- Показати «парканчик»: оголити зуби з напругою, вискалитися.
- Покатати «кульку» в роті: надувати щоки, потім здувати.
- «З’їсти» варення, яким імовірно обмазано обличчя. Язичок повинен доторкнутися до обох щік, потягнутися до носа, підборіддя.
- Імітація барабанного дробу, але не пальцями по столу, а язичком по верхніх губам.
- Імітація рухів язичка у кішки, вилизує свою миску.
- «Слоник п’є водичку»: витягнути губи далеко вперед, уявляючи, що це хобот слоника, і «набрати водичку», (присьорбувати і причмокувати).
- «Конячка»: вона фиркає, гарцює (поцокати язичком).
- «Де горішок»: язиком упиратися по черзі в щоки, як ніби в роті захований волоський горіх. Робити вправу з максимальною напругою язика і щік.
- «Чашечка»: висунути язичок, прогнути його в формі чашечки.
- Згорнути язичок в трубочку.
- «Показати годинничок»: посувати язичком від одного куточка рота до іншого, імітуючи рухи маятника.
- Показати «бублик», округливши губи.
- Погудіти, як пароплав і паровоз: тягнути звуки «И», «У» якомога довше.
Зміцнюємо губи
Розвинути м’язи губ допоможе чергування статичних вправ, які освоєні в блоці найпростіших: «Трубочка», «Бублик», «Парканчик», «Слоник». Ускладнюємо роботу, послідовно чергуючи всі ці вправу, робимо 3-4 цикли.
Для розвитку рухливості губ освоюємо кілька вправ:
- «Цікавий п’ятачок»: витягнути губи і рухати ними в різні боки, потім по колу, неначе порося обнюхує повітря.
- «Кусака»: покусувати губи (нижню і верхню) зубками, робити почісуючі рухи.
- Чергувати витягування губ-трубочку і посмішку-парканчик.
- «Рибка»: імітувати рух губ риби, легко зхлопуючи верхню і нижню губу.
- Схопити пальцями однієї руки носогубні складки в області верхньої губи, а іншою рукою захопити нижню губу і розтягувати їх вертикально.
- «Качка»: великі пальці поставити під нижню губу, інші розташувати над верхньою, губи витягнути і масажувати, намагаючись надати характерну форму качиного дзьоба.
- Сильно втягуючи щоки, різко розкривати рот. Повинен пролунати звук, схожий на «поцілунок».
- Фиркати, як кінь, створюючи вібрацію губ за допомогою повітряного струменя на видиху.
- Дуже добре зміцнює губи статична вправа: надути щоки щосили і утримувати такий стан як можна довше. Можна взяти в губи олівець і малювати в повітрі фігури або букви. Або затиснути губами серветку і не давати її, коли мама тягне за кінчик.
Зміцнюємо язик
- «Грибочок»: потрібно зробити так, щоб язичок присмоктався до піднебіддя, і утримувати таке положення протягом декількох секунд.
- «Зла кішка»: зігнути середину язика гірочкою, щоб кінчик уперся в центр нижнього ряду зубів.
- «Жало оси»: звузити язик, щоб він став схожий на тонке осине жало, і витягнути його вперед.
Розвиваємо нижню щелепу
Від рухливості нижньої щелепи багато в чому залежить, чи буде дитина правильно артикулювати шиплячі звуки. Найпростіше, що можна зробити, – це робити жувальні рухи з зімкнутими губами. Ефективні такі вправи.
- «Пташеня боїться»: широко розкрити рот, залишаючи язик спокійно лежати – «сидіти в гніздечку». Куточки губ повинні опуститися вниз. Потім закрити рот. Повторити 5-7 разів, не втрачаючи ритму.
- «Мавпочка дражниться»: максимально опускати вниз щелепу, одночасно висуваючи язик і намагаючись доторкнутися ним до підборіддя.
- «Акула дихає»: рахуємо до семи. Кожен рахунок – один плавний, обережний, повільний рух. Опустити щелепу (раз), повести її вправо (два), повернути на місце в нижньому положенні (три), повести щелепу вліво (чотири), знову повернути в опущене центральне положення (п’ять), висунути вперед (шість), повернути у вихідне природне положення (сім).
Пропонуємо список літератури з Електронного каталогу бібліотеки за темою : «Артикуляційна гімнастика».