Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 р. у родині незаможних селян. Його батько був теслею, працював у поміщицьких економіях та заможних селянських господарствах. Мати працювала в колгоспі. У родині Сухомлинських було четверо дітей, крім Василя, ще троє – Іван, Сергій та Меланія. Всі вони стали педагогами.

Василь Сухомлинський закінчив семирічну школу в рідному селі Василівка. У 1933 році вступив до Кременчуцького медичного технікуму, але незабаром пішов звідти, вступив на робітфак, достроково закінчив його і був прийнятий до Полтавського педагогічного інституту. Проте через хворобу в 1935 р. змушений був перервати навчання в інституті.

У сімнадцять років розпочав педагогічну діяльність. У 1935–1938 рр. працював учителем української мови і літератури у Василівській та Зибківській семирічних школах Онуфріївського району. У 1936 р. Сухомлинський вступив до Полтавського педагогічного інституту, де спершу здобув кваліфікацію учителя української мови і літератури неповної середньої школи, а згодом – і викладача цих же предметів середньої школи. З 1938 р. і до початку Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович працював в Онуфріївській середній школі учителем української словесності, а через деякий час – завідуючим навчальною частиною школи.

У липні 1941 р. призваний до війська. Закінчивши військово-політичні курси у Москві, одержав військове звання молодшого політрука, з вересня 1941 р. – політрук роти у діючій армії. 9 лютого 1942 р. в бою за село Клепініно під Ржевом був тяжко пораненим і понад чотири місяці лікувався в евакогоспіталях.

З червня 1942 р. до березня 1944 р. В.О.Сухомлинський працював директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищі Ува Удмуртської АРСР. Навесні 1944 р. разом з дружиною повертається в Україну, в щойно визволений Онуфріївський район Кіровоградської області. Упродовж чотирьох років працював завідуючим районного відділу народної освіти і одночасно викладав у школі.

У 1948 р. В.О.Сухомлинського призначають, на його прохання, директором Павлиської середньої школи, де він беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів. У 1955 р. захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи – керівник навчально-виховного процесу». З 1957 – член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР. 1958 – заслужений вчитель УРСР. У 1968 р. нагороджений званням Героя Соціалістичної Праці. Цього ж року обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР. За свою педагогічну працю він був нагороджений двома орденами Леніна, багатьма медалями Союзу РСР. Помер Василь Олександрович Сухомлинський 2 вересня 1970 року.

В. О. Сухомлинський – автор 41 монографії і брошури, понад 600 статей, 1200 оповідань і казок. Твори В. Сухомлинського видані 53 мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена 30 мовами світу і витримала 54 видання. В період з 1945 по 1970 рр. надруковано 463 статті; у 1971–1986 рр. – 105 статей.

Виховання дітей В. О. Сухомлинський називав "школою сердечності". Він радив педагогам і батькам дітей вчити добру, любові, милосердю. Для цього треба, щоб діти постійно бачили гуманістичний зміст вчинків і поведінки тих, хто їх оточує: рідних, близьких, вчителів, дорослих.

 Формуванню тонких сердечних людських взаємин у Павлиській школі служила вся педагогічна система. Педагог засуджує вседозволеність, розгнузданість поведінки і вчинків, наполягає на культивуванні осмисленої поведінки, яке є проявом витонченості внутрішнього світу школяра. Яким має бути ставлення дітей до інших людей, як їм домогтися моральної виправданості й обґрунтованості своїх вчинків – вчать юне покоління моральні заповіти В. О. Сухомлинського. Це виплекані педагогом щирі мудрі поради, що йдуть від серця до серця і породжують розумові, моральні, естетичні почуття:

"Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожний твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, що тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна. Перевіряй свої вчинки... Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре".

"Ти користуєшся благами, створеними іншими людьми. Люди дають тобі щастя дитинства. Плати їм за це добром".

"Усі блага і радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити... Нероба, дармоїд – це трутень, що пожирає мед працьовитих бджіл. Навчання – твоя перша праця. Йдучи до школи, ти йдеш на роботу".

"Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабким і беззахисним, товаришу в біді. Не завдавай людям прикрості. Поважай та шануй матір і батька, вони дали тобі життя, вони виховують тебе, вони хочуть, щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим серцем і чистою душею".

"Не будь байдужим до зла. Борись проти зла, обману, несправедливості. Будь непримиримим до того, хто прагне жити за рахунок інших людей, завдає лиха іншим людям, обкрадає суспільство".

Як бачимо, ці та інші мудрі моральні сентенції написані просто, переконливо, вони легко запам'ятовуються, спонукають до роздумів, доброчинності.

Деякі твори В. О. Сухомлинського:

  1. 1. Серце віддаю дітям
  2. 2. Сто порад учителеві
  3. 3. Народження громадянина
  4. 4. Батьківська педагогіка
  5. 5. Як виховати справжню людину
  6. 6. Методика виховання колективу
  7. 7. Письма к сыну
  8. 8. О воспитании

Література про життя і діяльність В. О. Сухомлинського:

  1. 1. Антонець М. Я. Проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського : монографія. – К. : Четверта хвиля, 2010. – 215 с.
  2. 2. Баранюк І. Василь Сухомлинський про гармонію емоційно-образного та логіко-розумового у вихованні дитини // Рідна школа. – 2017. – № 3/4. – С. 46–50.
  3. 3. Батрун І. В. Соціалізація дитини в педагогічній спадщині Василя Сухомлинського // Педагогічна майстерня. – 2017. – № 11. – С. 31–34.
  4. 4. Богуш А. М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі : монографія. – Київ : Слово, 2008. – 267 с.
  5. 5. Деркач В. Василь Сухомлинський про управлінську діяльність керівника школи // Рідна школа. – 2018. – № 1/2. – С. 13–16.
  6. 6. Деркач В. Ф. Робота педколективу Павлиської школи з розвитку творчих здібностей учнів // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. Вища школа. – 2013. – № 4. – С. 31–34.
  7. 7. Дьоміна В. Проблема виховання молодих дівчат у педагогічному епістолярії В. Сухомлинського // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. пр. – (Вип. 62), ч. 1. – С. 95–102.
  8. 8. Калмиков Г. Методи формування у дітей гуманістичних взаємин між однолітками і дорослими в педагогічній творчості В. О. Сухомлинського // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. пр. – (Спецвип. 4), ч. 1. – С. 143–149.
  9. 9. Калуська Л. В. Видатні українські педагоги : інформ. довід. – Тернопіль : Мандрівець, 2010. – 223 с.
  10. 10. Коваль Н. Вічні людські цінності у творах Василя Сухомлинського. Літературно-музична композиція // Зарубіжна література в школах України. – 2015. – № 2. – С. 62–64.
  11. 11. Кузьміна О. В. В. О. Сухомлинський про взаємини між батьками та дітьми як один з факторів виховання у родині // Актуальні питання сучасної педагогіки : зб. наук. пр. – Вип. 3. – С. 118–123.
  12. 12. Кулик Н. Школа радості: 50 років потому // Освіта України. – 2018. – 9/17 липня (№ 26/27). – С. 14–15.
  13. 13. Ликов В. Н. Народна мудрість педагогіки В. О. Сухомлинського : [монографія]. – Кіровоград : Народне слово, 2003. – 212 с.
  14. 14. Малишко В. "Справа Сухомлинського – в кожному із нас". Педагогічна світлиця В. О. Сухомлинського // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 11. – С. 61–63.
  15. 15. Пазиніч С. Василь Олександрович Сухомлинський як визначний гуманіст і творець нової школи // Новий Колегіум. – 2018. – № 2. – С. 32–36.
  16. 16. Персоналії в історії національної педагогіки: 22 видатних українських педагоги : підруч. для вищ. навч. закл. – Київ : Професіонал, 2004. – 575 с.
  17. 17. Пожарська Л. В. Гуманістичні погляди В. О. Сухомлинського // Педагогічна майстерня. – 2015. – № 2. – С. 36–38.
  18. 18. Родинна педагогіка : навч.-метод. посіб. – Київ : ПАРАПАН, 2002. – 215 с.
  19. 19. Савченко О. Аксіологічні смисли літературної спадщини Василя Сухомлинського: філософія для дітей // Рідна школа. – 2017. – № 9/10. – С. 44–48.
  20. 20. Сипченко В. І. Досвід шкільно-семейного виховання у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. пр. – (Спецвип. 3). – С. 67–72.
  21. 21. Спогади про Сухомлинського. – Київ : Рад. шк., 1990. – 223 с.
  22. 22. Сухомлинський. Біобібліографія: 1987–2000 рр. – Київ : КНЕУ, 2001. – 128 с. 
  23. 23. Фураєва Л. Найцінніші риси. Виховання за В. Сухомлинським // Початкова освіта "ШС". – 2017. – № 24. – С. 20–23.